ساخت آبنما در فضای سبز

ساخت آبنما در فضای سبز(Building a fountain in the green space)،یکی از عناصر اصلی و حیاتی در محوطه سازی ،وجود آب است که قسمتی از آن منحصرا برای آبیاری،حفاظت گیاهان و بخش دیگر به منظور ایجاد و خلق زیبایی در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی آنچه که مورد توجه است وجود و تاثیر آب از دیدگاه دانش پژوهان ،زیبایی و تنوع در محوطه،از قبیل تشکیل آب نماها(حوضچه و حوض) است.

ساخت آبنما در حیاط خلوت

آب در حال حرکت که فرو میریزد قطره قطره می چکد،موج می زند،می ریزد یا میپاشد،می تواند بر جنبش و هیجان محوطه بیفزاید.

فواره ها و آبنماها می توانند به مقدار زیادی در خنک کردن هوای محل تاثیر داشته باشد.

از خدمات گروه معماری آرسس ساخت بهترین و زیباترین آبنما ها به صورت سفارشی می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس

 ۰۹۱۲۷۹۲۷۹۰۴، 

۰۹۳۰۰۱۴۵۱۳۱

تماس بگیرید.

ساخت آبنما در فضای سبز آموزشی و مدارس

از طرف دیگر وجود آبنما در فضاهای آموزشی و مدارس به هرشکلی،خود به نحوی در متعادل کردن درجه حرارت هوا،تامین رطوبت نسبی جهت گیاهان و ایجاد طراوت خاص موثر می باشد که نتیجتا مجموعه این عوامل از یکنواختی و خشکی محوطه می کاهد.

ساخت آبنما دیواری در حیاط

طراحی آبنما به شکلهای مختلف که جنبه تزئینی داشته باشد،بستگی کامل به ذوق و سلیقه طراح دارد.

بنابراین اگر ساخت آب نما را برای خلق زیبایی در فضای پرورشی استفاده نماییم می توان از شیب ها در زوایای مختلف با بکار بردن سنگ چین در طول مسیر با قطعاتی از تراورتن،در ارتفاعهای مختلف آبنما،منظره زیبایی را ایجاد کرده یا با ایجاد،حوضچه هایی با ابعاد کمتر از یک متر مربع احداث نمود و در اطراف آن سکوبندهایی به منظور گلکاری پدید آورد.که خود به نوعی بر زیبایی محوطه سازی باغ می افزاید.

ساخت آبنما صخره ای کلاسیک

 ساخت انواع آبنما در فضای سبز

یکی دیگر از عوامل تزیینی، تلفیقی و ارتباطی با محیط که به نحوی در فضا و مکان محوطه فضاهای پرورشی موثر می افتد انواع آبنما ها می باشد.آبنما، در شکل های مختلف هر کدام از نظر معماری تابع اصول معین و خاص خود می باشند.

آبنما ها دارای عمق کم تر و با تزیینات مدرن از قبیل چراغ های رنگارنگ مخصوص داخل آب ، فواره ها متنوع ،گاهی جایگاهی برای گیاهان آبی و باغچه ها و فضای سبز در کنار یا در وسط آن بوده و اشکال آن ها می تواند از اصول هندسی منظم پیروی کنند.در طراحی محوطه و آبنماهای  از فرم های هندسی متفاوت استفاده شده است.

برحسب شرایط ،امکانات زمین و هدفهایی که از ایجاد آبنما وجود دارد اشکال مختلفی از آن ساخته می شود.شکل و تعیین محل آبنما خود بستگی به موفقیت زمین و هماهنگی با دیگر عوامل محوطه آموزشی و پرورشی دارد.بنابراین می توانند کاملا جنبه سلیقه و ابتکار طراح داشته باشد.

وقتی که هوا بسیار گرم است و به خصوص وقتی که هوا خشک است،خنک کردن هوا از طریق تبخیر آب می تواند در ایجاد آسایش در محوطه برای استفاده کنندگان موثر باشد.

ساخت آبنما صخره ای در کرج

مصالح ساختمانی  در ساخت آبنما در فضای سبز

مصالحی که برای ساختمان آبنماها به کار می رود ،می تواند برحسب خوصیات منطقه و شکل آبنما متنوع باشد. بدین ترتیب که برخی از آبنما ها از آجر ،سیمان،بتن و دیگر مصالح ساختمانی که به خوبی غیر قابل نفوذ هستند ساخته می شود. گاهی آبنما هایی را که می سازند شکل و حالت طبیعی به آن می دهند و در کناره های بیرونی آن ، گلکاری می نمایند به طور کلی در مورد آبنما هایی که فرم هندسی دارند ،آبنما را با بتن درست می کنند.

به منظور تزیین در روی دیواره ها، کف ، لبه و پاشوره های آن می توان از سنگ های تراورتن ،مرمر، سرامیک ، کاشی ، قلوه سنگ و… استفاده نمود.

در حالی که در طرح هایی که خطوط آن ها منحنی است از آجر و سیمان استفاده و سپس تزیینات فوق را به کار می برند.

ساخت آبنما صخره ای در تهران

ابعاد ساخت آبنما در فضای سبز

  1. عمق: همان طور که قبلا توضیح داده شد عمق آبنما ها نبایستی زیاد باشد و معمولا عمق را برابر با ارتفاع آب مورد نظر به علاوه 20 سانتی متر در نظر می گیرند.
  2. پهنا:برحسب شرایط  امکانات زمین و هدف هایی که از ایجاد آبنما وجود دارد اشکال مختلفی با پهنای متناسب با موقعیت محل ،از آن ساخته می شود.پهنا آبنما معمولا برابر واحد مورد نظر به علاوه دو برابر ضخامت دیواره ها است.
  3. کف آبنماها : کف آبنما را قبل از دیواره های آن آماده می کنندو بنابراین لازم است به نحوی ساختمانی آن توجه شود.
  • قشر عیق از سنگ ریزه
  • قشر با ضخامت 5 سانتی متر از بتن کم سیمان
  • پوشش بیرونی یا نهایی از بتن
  • شیب کف آبنما عایق بندی: امروزه بر ای عایق بندی آبنماها ، مصالح ساختمانی متنوعی به بازار عرضه شده، که مهندسین ساختمان به هنگام اجرا از آن ها استفاده می کنند.

ساخت برکه در باغ

مقاله محوطه سازی چیست؟
ساخت آبنما
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *