روستای سیبستان کردان

روستای سیبستان کردان

روستای سیبستان، روستایی در کردان و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید از اتوبان کرج – قزوین یا جاده قدیم آن عبور کرد و پس از عبور از چند دهستان و روستای دیگر مانند کوهسار (چندار)، قلعه چندار، اردهه و وشکین از خروجی «کردان» خارج شد. به روستا رسید.

در واقع روستای سیبستان آخرین روستای سر راه اوست و جاده با ماشین به پایان می رسد و بعد از آن روستایی نیست. قسمت بالای روستا به کوه های مرتفع البرز ختم می شود. البته در گذشته و قبل از احداث جاده، اهالی روستا از جاده روستای «ولیان» برای رسیدن به شهر استفاده می کردند.

و از آنجا با وسایل نقلیه راهی شهر می شدند و پس از اجابت مزاج از همان مسیر به روستا برمی گشتند که البته مسیر طولانی و سختی بود. در حال حاضر اکثر سیبستانی ها در شهرهای کرج، هشتگرد، گلسار (سیف آباد) و تعداد کمی نیز در تهران زندگی می کنند.

اقلیم، موقعیت جغرافیایی روستای سیبستان کردان

آب و هوای روستای سیبستان کوهستانی با تابستان‌های خنک، میزان بارندگی مناسب و چشمه‌های اطراف و اطراف روستا همیشه پر آب بوده است، اما در سال‌های اخیر مانند بسیاری از مناطق دچار خشکسالی شده است.

کمبود آب و برخی مناطق و باغ ها خشک یا آسیب دیده است. خانه های سیبستان در دامنه کوه ساخته شده و معماری آنها به صورت پلکانی درآمده است، اما مانند بسیاری از روستاهای دیگر بافت قدیمی و اصیل آنها از بین رفته و شکل و شمایل اولیه خود را از دست داده و خانه های جدید بدون توجه به هویت اقلیمی خود ساخته شده است.

روستای سیبستان کردان

فعالیت مردم روستای سیبستان کردان

پیش از این عمده فعالیت اهالی روستا باغداری و دامداری بود و از این طریق امرار معاش می کردند اما اکنون دامداری وجود ندارد اما خوشبختانه باغات همچنان حفظ شده و می توان گفت وابستگی بسیاری از اهالی سبستان به این روستا بر روی باغ های خود منسوب است. در طول سال مجبورند به روستا بروند. بیشتر درختان میوه در سیبستان عبارتند از: گیلاس، گیلاس، شاه توت، گردو، بادام و آلو. البته درختان دیگری مانند زردآلو، سیب، ازگیل، سنجد و غیره به عنوان درختان منزوی و پراکنده نیز وجود دارند.

روستای سیبستان در حال حاضر یکی از روستاهای کم آب است و نیازهای آن با چشمه های اندک موجود در اطراف و اطراف آن تامین می شود و هنوز آب ندارد. اگرچه مشکل کمبود آب از چند سال گذشته با نصب چشمه در بالای روستا تا حدودی برطرف شده است، اما همچنان مشکل کمبود آب برای آبیاری باغات وجود دارد و این احتمال وجود دارد که با توجه به کاهش بارندگی و شروع خشکسالی و نبود ذخیره آب کافی در فصول بارندگی باعث آسیب بیشتر به باغات روستا می شود که جای تأمل دارد.

خرید زمین در روستای سیبستان کردان

شرکت  آرسس با بیش از  ۱۰ سال سابقه در خرید زمین و ویلا و آشنایی کامل با تمام روستاهای اطراف کردان مفتخر است شما در خرید زمین در کردان  یاری دهد. با کلیک بر روی صفحه  خرید زمین در کردان ما می توانید انواع ویلا و زمین هایی که  به فروش می رسد را چک کنید و بدون واسطه املاک خریداری کنید. در ضمن تمامی معاملات در دفتر اسناد رسمی انجام می شود.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 ۰۹۱۲۷۹۲۷۹۰۴

۰۹۳۰۰۱۴۵۱۳۱

امتیاز دادن به این برگه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *