روستای برغان کردان

روستای برغان کردان

روستای برغان کردان روستای گردشگری دیدنی در اطراف کردان در استان البرز که طبیعتی خیره کننده و دیدنی دارد.با ما همراه باشید تا بیشتر این روستا را بشناسیم:

روستای برغان یکی از روستاهای شگفت انگیز ساوجبلاغ است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده کرج به کردان از گردشگری فراوانی برخوردار است.

روستای برغان بین دو رودخانه سنج و شاهرود قرار دارد که باعث توسعه این روستا شده است.این روستا در 17 کیلومتری کرج واقع شده است.یعنی در شمال غربی کرجروستای برغان کردان قرار دارد.

 برغان در رشته کوه البرز و در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا و بین کرج و هشتگرد قرار دارد. برای لذت بردن از تعطیلات و اوقات فراغت خود می توانید از این روستای زیبا و شگفت انگیز استفاده کنید.

تاریخچه روستای برغان کردان

قدمت روستای برغان از کرج بیشتر است، بازار و برخی از خانه‌های قدیمی این روستا به دوره قاجاریه می‌رسد. در این روستا که به «منبع درختان چنار هزاره» شهرت دارد، درختان قدیمی و شگفت انگیز زیادی وجود دارد که به ما نشان می دهد که قدمت این روستا به سال های بسیار دور است.

روستای برغان شامل سه اثر تاریخی ثبت شده در آثار ملی است که عبارتند از: حسینیه اعظم برغان ، پل صفویه درختان چنار مسجد جامع، آلو ، بستنی گله که بسیار پرطرفدار است و هر سه به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیده است.

میدان برغان

معماری خانه روستای برغان کردان

روستای برغان در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده و بافت مسکونی متراکمی دارد.

خانه های این روستا با در نظر گرفتن شرایط طبیعی و نوع فعالیت و زندگی خانواده روستایی ساخته شده و مصالح اصلی به کار رفته در آنها سنگ، چوب و آجر سفالی است.بیشتر خانه های روستا بر اثر مهاجرت اهالی آن به شهر ویران شده و متروک شده است.

خانه های ساده قدیمی برغان دو طبقه است و در زیر آن کیوسکی برای گرم کردن طبقات بالا و محل زندگی مردم وجود دارد. وقتی به این منطقه سفر می کنید، می توانید به «محله بزرگ» بروید و از این خانه های قدیمی دیدن کنید.

در سال های اخیر خانه های ویلایی در برغان تحت تاثیر معماری شهری و مصالحی چون تیرآهن، سیمان، بتن، آجر و گچ ساخته شده است.

فاصله تهران تا  روستای برغان کردان

اگر قصد رفتن به روستای برغان را دارید می توانید از دو مسیر اصلی استفاده کنید که هر کدام به موقعیت فعلی شما بستگی دارد.

مسیر 1: تهران، کرج، رجایی شهر، آتشگاه پس از چهارراه به سمت روستای برغان حرکت کنید (از دو راهی تا روستا حدود 10 کیلومتر فاصله وجود دارد).
مسیر دوم: تهران، ساوجبلاغ، کردان، روستای برغان فاصله تهران تا برغان تقریبا 70 km است.

طبیعت برغان

بهترین زمان برای سفر به روستای برغان کردان

سفر به روستای برغان مانند نیمه شمالی کشور بهترین زمان برای سفر به روستای برغان است که از اوایل بهار آغاز می شود. در این فصل امکانات رفاهی و تفریحی زیادی وجود دارد و آب و هوای گرم این منطقه علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. با توجه به امکانات عالی موجود در این منطقه، تابستان زمان بسیار خوبی برای سفر است.

در این فصل می توانید از آب گرم رودخانه برغان لذت ببرید، در قسمت های مجاز آن شنا کنید و دوش بگیرید.فصل پاییز در برگان بسیار خاص و رنگارنگ است و یکی از زیباترین مناظر را به وجود آورده است.

برخی از افراد در روزهای زمستان به دلیل اهداف خاصی مانند کاهش هزینه ها و یا سازگاری با هوای سرد سعی می کنند به روستای برغان بروند.

در این فصل می توان سفر را برای مسافران مطلوب و لذت بخش دانست، با این حال بیشتر تفریحات در این فصل تعطیل و یا با محدودیت های زیادی مواجه است.

روستای برغان

جاذبه های روستای برغان کردان

1- آتشگاه کرج :

آتیشگاه کرج در واقع نام یکی از روستاهایی است که در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری شمال گوهردشت قرار دارد.

این روستا مانند اکثر روستاهای حاشیه کرج زیبا و دیدنی است. این منطقه در سال های گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده که به دلیل داشتن آب و هوای مساعد و امکانات فراوان به استراحتگاه گردشگران و مردم کرج در روزهای گرم سال تبدیل شده است.

اتیشگاه

2- حسینیه برغان :

یکی از آثار تاریخی روستای برغان که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، حسینیه برغان است که در شهرستان ساوجبلاغ بخش چندار که در روستای برغان واقع شده و در تاریخ 3 بهمن 1382 به ثبت رسیده است. یکی از آثار ملی ایران.

3-مسجد برغان :

یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران است که قدمت بسیار زیادی دارد و قدمت آن به 500 سال پیش باز می گردد. بد نیست بدانید که مسجد و حسینیه توسط یک پل قدیمی به هم متصل شده اند و حسی زیبا و مطلوب را به بینندگان القا می کنند.

مسجد جامع برغان

4- پل تاریخی برغان :

یکی از بناهای تاریخی این منطقه پل تاریخی روستای برغان است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. امروزه این پل به عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از نظر جایگاه طبیعی و تاریخی مورد توجه صنعت گردشگری قرار گرفته است.

5- میدان برغان :

محلی برای تجمع مردم در جشن های مختلف از جمله مراسم مذهبی است. یکی از مهمترین مراسمی که در این میدان برگزار می شود، تعزیه خوانی 400 ساله است.

6- قلعه ایلخانی برغان :

از دوره ایلخانی کارهای زیادی در نقاط مختلف کشور انجام و به جا مانده است.

یکی از آثار تاریخی و باستانی روستای برغان بر فراز تپه ای قرار دارد و امروزه به عنوان ارگ ایلخانی برغان به عنوان یکی از جاذبه های این روستا شناخته می شود.

7- زیارتگاه چهل دختر برغان : 

یکی از معروف ترین جاذبه های روستای برغان است که در آن درخت سیب وجود دارد و داستان های زیادی در مورد آن نقل شده است.

مردم روستای برغان قدر این درخت را بسیار می دانند و به شدت به آن اعتقاد دارند.

روستاهای نزدیک روستای برغان کردان

روستای سنج در برغان : یکی از روستاهای نزدیک به روستای برغان است و دارای باغات بسیار بزرگ گردو، آلبالو، آلبالو، گوجه سبز یا همان گوجه فرنگی است. قسمت گردشگری این منطقه متعلق به منطقه «توکوه» است که یکی از زیباترین مناطق ییلاقی و بهاری آن منطقه به شمار می رود.

روستای سرهه در برغان :

این روستا در مسیر جاده برغان به کردان قرار دارد و دارای جاده ای پر پیچ و خم و باریک است. مسیر روستای سرهه مناسب نیست و بهتر است در سفر به این منطقه از عدم نقص فنی خودروی شما اطمینان حاصل کنید.

این روستا به دلیل قرار گرفتن در جاده های پر چالش، بکر و بی نظیر است و می تواند به یکی از مکان های مطلوب برای پیک نیک و تفریح ​​آخر هفته تبدیل شود.

به دلیل آب و هوای مساعد این منطقه، زنبورهای زیادی در آن زندگی می کنند و باید مراقب نیش ناخواسته آنها باشید.

ابشار سنج روستای سنج

طبیعت روستای برغان کردان

طبیعت سرسبز برغان با وجود چشمه های فراوانی چون خزاعی چشمه، کوئی جشمه، کدخدا حسن چشمه، درختان کهنسال، رودخانه های شاهرود و سنج بسیار زیباست.

درختان زیادی در این روستا با اهمیت تاریخی و طبیعی وجود دارد. درخت چنار مسجد برغان ، درخت کهنسال مسجد برغان ،نارون داربیخ ، تکیه بارمله،تپه کش کلا، حمام قدیمی برغان

امکانات روستای برغان کردان

در روستای برغان امکانات رفاهی بسیار خوبی برای گردشگران وجود دارد و می توانید به راحتی به این منطقه سفر کنید.

از جمله امکانات روستای برغان:

توالت عمومی،
مسجد،
کافه ها و رستوران ها،
رستوران ها،
باغ های خانوادگی برای پیک نیک
دستگاه خودپرداز،
خواربار فروشی و از سوغاتی های برغان شامل به آلوی برغان، عسل، توت، لبنیات و بستنی برغان و … است.

رودخانه برغان

خرید زمین در برغان کردان

گروه معماری آرسس با بیش از  10 سال سابقه در خرید زمین و ویلا و آشنایی کامل با تمام روستاهای اطراف کردان . مفتخر است شما در خرید زمین در کردان یاری دهد. با کلیک بر روی صفحه  خرید زمین در کردان ما می توانید انواع ویلا و زمین هایی که  به فروش می رسد را چک کنید و بدون واسطه املاک خریداری کنید 

برای اقامت در این روستا می توانید از روستاهای اطراف استفاده کنید و زمین و ویلا بخرید شما می توانید برای خرید زمین در کردان روستای برغان با ما تماس بگیرید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 ۰۹۱۲۷۹۲۷۹۰۴، 

۰۹۳۰۰۱۴۵۱۳۱

امتیاز دادن به این برگه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *